Rensol realisatie met zonnepanelen op het dak van landbouwbedrijf Magnus in Merchtem

Retroactieve investeringspremie na afschaffing terugdraaiende teller

Iedereen die voor eind 2020 zonnepanelen liet installeren en ondertussen een digitale meter heeft, is het voordeel van de terugdraaiende teller kwijt.
Gelukkig besliste de Vlaamse Overheid onlangs een compensatie onder de vorm van een eenmalige retroactieve investeringspremie.
We bespreken in dit artikel de voorwaarden om deze premie te ontvangen.

Tot 4.360 euro voor uw zonnepanelen

Wie tussen 1 januari 2006 en 31 december 2020 zonnepanelen in dienst nam en bij wie de digitale meter nu niet meer achteruit draait, kan beroep doen op de retroactieve investeringspremie.

Het premiebedrag wordt standaard berekend op basis van het vermogen van uw installatie, want het vermogen van de omvormer is immers bij Fluvius bekend.

Hebt u een installatiefactuur of een keuringsattest van de installatie, dan kan u de premie ook laten berekenen op basis van het piekvermogen van de installatie. Meestal komt dit voordeliger voor u uit. Eenvoudig de bewijsstukken opladen in de aanvraagtool.

Wanneer moet u de premie aanvragen?

U moet uw premieaanvraag online indienen bij Fluvius ten laatste 6 maanden na plaatsing van de digitale teller.

Hebt u al een digitale meter van voor 20 juli 2021, dan is uw aanvraag enkel geldig wanneer u ze uiterlijk op 18 januari 2022 indient.

Hebt u nog een klassieke Ferrarismeter en is uw installatie in dienst genomen voor eind 2020, dan verliest u de terugdraaiende teller pas wanneer de teller vervangen wordt door een digitale meter.
Wacht u liever op de uitnodiging van de Vlaamse Overheid voor de installatie en volgt u zo de uitrolplanning, dan moet uw premieaanvraag ook uiterlijk 6 maanden na de plaatsing van de digitale meter aanvragen én uiterlijk op 31 december 2025.
U kan zelfs tot 1 januari 2025 zonder gevolg voor de retroactieve premie aan Fluvius laten weten dat u nog geen digitale meter wenst. Uiteraard enkel voor eigenaars van zonnepanelen van voor 1 januari 2021 en zij die minder dan 15 jaar een terugdraaiende meter hebben.

U kan ook vervroegd kiezen voor de installatie van een digitale meter.
Wanneer uw zonnepanelen geplaatst zijn voor 2021 en u vraagt tussen 19 juli 2021 en 31 december 2023 zelf een digitale meter aan, hebt u recht op een bonus van 100 euro bovenop de retroactieve premie. Weet dat u zonder terugdraaiende teller geen prosumententarief meer moet betalen.

Waarop is de premie gebaseerd?

De energiepremie hangt af van het jaar van indienstname van de zonnepanelen én van het jaar waarin de vervanging van de klassieke meter door de digitale meter gebeurt.
De berekening houdt sowieso rekening met een rendement van 5% op 15 jaar.

Hier kan u een simulatie maken en het bedrag berekenen waarop u recht hebt.

Wie al een digitale meter heeft, zal dus in verhouding een hogere retroactieve investeringspremie ontvangen dan een eigenaar van zonnepanelen met een klassieke Ferrarismeter en de premie pas aanvraagt bij de plaatsing van de digitale meter.

Hoe later u de premie aanvraagt, hoe lager ze wordt.

Retroactieve-investeringspremie-digitale-meter-rensol

Hoe kan u met de digitale meter toch nog winst halen uit uw installatie?

  • Door thuisbatterijen te installeren. Hiermee slaat u de energie van de zon die u op dat moment niet kan verbruiken op en bewaart u ze tot wanneer u stroom nodig hebt.
  • Door een contract af te sluiten met uw elektriciteitsleverancier waarin zij uw geïnjecteerde elektriciteit die door de digitale meter geregistreerd wordt, opkopen.

Meer info

Op Vlaanderen.be vindt u alle informatie en de link om de retroactieve premie aan te vragen.

U moet dit in eigen naam doen, maar wij helpen u met plezier tussen de bomen het bos te vinden.

Zo is het bijvoorbeeld interessant om het vermogen van de zonnepanelen in kWp bij de aanvraag te vermelden in plaats van het vermogen van de omvormer. Hoe hoger het vermogen dat u aangeeft, hoe hoger de premie.

Ook moet u bij de aanvraag het keuringsverslag uploaden.
Stuur een mailtje naar klantenbeheer@rensol.be met de vraag om het verslag/attest naar u door te mailen. Dan hebt u het  onmiddellijk op uw computer.

Rensol doet echt meer dan enkel zonnepanelen verkopen en installeren.
Onze klanten kunnen op ons rekenen, ook bij de aanvraag van hun premie.

Deel dit artikel

Share on facebook
delen
Share on twitter
delen
Share on linkedin
delen
Share on email
E-mail

Contacteer Rensol

Poverstraat 204, 1731 Relegem

02 309 59 19

Info@rensol.be